« سوالات متداول ارزش گذاری دارایی نامشهود »

 

  1. مبلغ قرارداد ( هزینه ) ارزش گذاری دارایی نامشهود چقدر می باشد ؟

مبلغ قرارداد ( هزینه ) ارزش گذاری بر اساس ارزش دارایی نامشهود و طبق تعرفه تعیین می گردد ( همانند ارزش گذاری دارایی مشهود توسط کارشناسان رسمی دادگستری که حق الزحمه بر اساس تعرفه و درصدی از ارزش دارایی مشهود تعیین می گردد ). حداقل مبلغ قرارداد  در سال ۱۴۰۲، ۳۰۰ میلیون ریال می باشد.

  1. آیا امکان برخورداری از حمایت مالی برای ارزش گذاری دارایی نامشهود وجود دارد ؟

بله، شرکت های دانش بینان می توانند با اخذ تائیدیه از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از طریق سامانه غزال از حمایت مالی معاونت تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال پس از ارائه و بارگزاری گزارش نهایی در سامانه مذکور، برخوردار گردند. ( شرکت ارزش گذار تضمینی در این خصوص نمی دهد لیکن همکاری لازم را با کارفرمایان صورت می دهد. )

 

  1. چه مواردی عمدتا به عنوان دارایی نامشهود شرکت ها در نظر گرفته می شوند ؟

اگرچه موارد دارایی نامشهود قابل ارزش گذاری بسیار است، لیکن شرکت ها جهت ارزش گذاری دو دارایی نامشهود اقدام می نمایند که شامل ۱. نرم افزارهای تولیدی در شرکت های نرم افزاری و ۲. دانش فنی ( دانش کسب شده توسط مدیران و پرسنل کلیدی شرکت جهت پیشبرد پروژه از ابتدا تا زمان حال که معمولا شامل ارزش گذاری مجوزهای اخذ شده نیز می باشد ) است.

 

برای در خواست ارزش گذاری دارایی نامشهود کلیک کنید

 

 

  1. دارایی نامشهود چگونه ارزش گذاری می شود ؟ ( رویکرد مورد استفاده در ارزش گذاری چه می باشد ؟ )

در ارزش گذاری عمدتا از روش های مبتنی بر هزینه انجام شده برای ایجاد/ تحصیل دارایی نامشهود صورت گرفته و یا درآمدی ( جریانات نقدی ) که دارایی نامشهود می تواند در آینده ایجاد نماید برای ارزش گذاری آن استفاده می گردد. به سبب نبود بازار کارا و مشخص نبودن قیمت در بازار ( برخلاف دارایی های مشهود مانند خودرو و ساختمان که قیمت بازار و معامله آن ها قابل اتکا است ) از روش بازار در ارزش گذاری دارایی نامشهود در اغلب موارد استفاده نمی گردد.

  1. مدت زمان لازم جهت ارزش گذاری ( مدت قرارداد ) چه میزان می باشد ؟

مدت زمان لازم حدودا یک ماه می باشد لیکن این زمان بر اساس برخی موارد من جمله میزان آماده بودن اطلاعات کارفرما و سرعت کارفرما در ارائه و یا تهیه اطلاعات موردنیاز ارزش گذاری این مدت تغییر می یابد. ( مدت زمانی که مجری صرف دریافت اطلاعات موردنیاز از کارفرما می نماید به مدت قرارداد اضافه می گردد. )

  1. گزارش ارزش گذاری چقدر معتبر و قابل استناد می باشد ؟

با توجه به اینکه در کل کشور تعداد معدودی شرکت دارای مجوز ارزش گذاری دارایی نامشهود وجود دارد، گزارش ارزش گذاری تهیه شده توسط این شرکت ها بسیار معتبر و قابل ارائه به ادارات دولتی مانند اداره ثبت اسناد و املاک و اشخاص غیردولتی مانند صندوق های سرمایه گذاری و … می باشد. مادامی که شرکت ارزش گذار دارای مجوز ارزش گذاری  می باشد، گزارش ارزش گذاری معتبر می باشد لیکن بر اثر گذر زمان و تغییر شرایط شرکت و کشور قابلیت استناد به گزارش کاهش می یابد.

با کلیک بر روی این متن میتوانید لیست شرکتهای دارای مجوز خدمات ارزشگذاری را مشاهده کنید.

  1. آیا ارزش دارایی نامشهود رقمی قطعی ( تضمین شده ) و غیرقابل تغییر است ؟

خیر، مبلغ ارزش گذاری شده بر اساس مفروضات ارزش گذاری، قضاوت حرفه ای کارشناسان ارزش گذاری، اطلاعات دریافتی از کارفرما و تعدیلات صورت پذیرفته بر روی آنان و …. تعیین می گردد و صرفا تا زمانی که شرایط شرکت و کلان کشور و همچنین مفروضات، پیش بینی ها و قضاوت های حرفه ای و… تغییری نکرده باشد قابل استناد است. ( به همین جهت استفاده از گزارش ارزش گذاری در اسرع زمان برای مقاصد موردنظر پیشنهاد می گردد. )همچنین در خصوص جذب سرمایه گذار رقم ارزش گذاری صرفا رقمی قابل اتکا برای داشتن مبنای بی طرفانه در مذاکرات در نظر گرفته می شود و رقم توافق می تواند کمتر یا بیشتر از رقم ارزش گذاری شده باشد.

  1. فرآیند کلی جهت ارزش گذاری یک دارایی نامشهود چه می باشد ؟

فرآیند کلی شامل موارد ذیل می باشد؛

  • مذاکرات اولیه و ارائه پاره ای از اطلاعات جهت کسب شناخت محدود طرفین از یکدیگر
  • عقد قرارداد ارزش گذاری توسط طرفین
  • واریز پیش پرداخت توسط کارفرما
  • درخواست و دریافت اطلاعات جامع از کارفرما
  • پیشبرد ارزش گذاری  توسط مجری در تعامل با کارفرما
  • ارائه پیش نویس ارزش گذاری  به کارفرما و دریافت نظرات و رفع ایرادات احتمالی
  • تسویه حساب قرارداد توسط کارفرما
  • ارائه گزارش نهایی به صورت چاپ و مهر و امضا شده به کارفرما
  1. چه اطلاعاتی جهت پیشبرد ارزش گذاری  مورد نیاز است ؟

اطلاعات مورد نیاز شامل موارد ذیل می باشد ؛

  • اطلاعات مختصری در خصوص مدیران ( هیات مدیره و مدیرعامل ) و اشخاص کلیدی شرکت، تعداد کارکنان شرکت و لیست های بیمه ( در صورت وجود )
  • اظهارنامه های مالیاتی و یا صورت های مالی حسابرسی شده ( در صورت وجود ) و اطلاعاتی در خصوص گذشته مالی شرکت ( شامل تعداد فروش، قیمت فروش، کلیت و بعضا ریز هزینه ها و …)
  • توضیحی کامل در خصوص محصول ( محصولات ) و یا خدمت (خدمات) شرکت و ویژگی های آن ها و توضیحی اجمال در خصوص فرآیند تامین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و فروش
  • مجوزهای شرکت و اسناد مالکیتی مربوط به دارایی نامشهود ( در صورت وجود ) و سایر اسناد مرتبط با ارزش گذاری یا دارایی نامشهود
  • پیش بینی های کارفرما در خصوص آینده مالی شرکت ( هزینه ها، درآمدها، تعداد نیروهای عملیاتی و غیرعملیاتی و … )
  1. نقش شرکت ارزش گذار در رابطه با اطلاعات موردنیاز و اطلاعات دریافتی از کارفرما چه می باشد ؟

نقش شرکت ارزش گذار بررسی و راستی ازمایی اجمالی اطلاعات دریافتی از کارفرما می باشد. با این حال و علی رغم اینکه فراهم اوردن اطلاعات مورد نیاز تماما برعهده کارفرما می باشد، در مواردی شرکت ارزش گذار نیز در تکمیل و فراهم اوردن اطلاعات موردنیاز به کارفرمایان کمک می نماید.

  1. ارزش گذاری شرکت عمدتا به چه منظور صورت می پذیرد و فوائد ارزش گذاری  شرکت چیست ؟

ارزش گذاری  عمدتا به دلایل ذیل صورت می پذیرد؛

  • افزایش سرمایه
  • جذب سرمایه و سرمایه گذار
  • اصلاح ساختار مالی جهت دریافت تسهیلات و یا ورود به بازارهای مالی
  • ورود سهامداران جدید و یا خروج سهامداران فعلی

ارزش گذاری  فوائد متعددی من جمله موارد ذکر شده را برای شرکت به ارمغان می آورد ؛

  • فرآهم آوردن امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
  • محاسبه بی طرفانه ارزش دارایی ها و سهام شرکت
  • تسهیل جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه
  • اصلاح ساختارهای مالی و تسهیل تامین مالی با بانک ها یا بازار سرمایه
  1. شرایط و شروط افزایش سرمایه از محل دارایی نامشهود چیست ؟

لازم است ؛

  • شرکت در دفاتر خود دارایی نامشهود شناسایی کرده باشد یا در اسرع وقت به شناسایی آن اقدام نماید.
  • اسنادی مبنی بر مالکیت دارایی نامشهود داشته باشد. ( مانند گواهی ثبت / مالکیت نرم افزار )
  • نسبت به ثبت ارزش دارایی نامشهود ارزش گذاری شده در زمانی محدود اقدام نماید.
  1. آیا افزایش سرمایه از محل ارزش گذاری ( تجدید ارزیابی ) دارایی نامشهود مشمول مالیات می گردد ؟

خیر، بر اساس آخرین قوانین مالیاتی کشور ( قوانین مالیاتی فعلی ) افزایش سرمایه از محب ارزش گذاری ( تجدید ارزیابی ) دارایی نامشهود مشمول مالیات نمی گردد.

  1. آیا ارزش گذاری  منجر به تسهیل جذب سرمایه گذار می گردد ؟ ( چگونه ؟ )

بله، ارزش گذاری با شناسایی یکی از دارایی هایی که در شرکت ها کمتر مورد توجه و شناسایی قرار می گیرد کمک می کند تا ارزش واقعی شرکت منعکس شود و پتانسیل شرکت را برای سرمایه گذاران بالقوه اشکار می سازد. مضافا بر فراهم اوردن مبانی ریالی به تسهیل و به موفقیت رسیدن مذاکرات بین سرمایه پذیر و سرمایه گذار کمک می نماید.

  1. اصلاح ساختار مالی شرکت در نتیجه ارزش گذاری به چه معنی است ؟

ارزش گذاری  با کمک به شناسایی و ریالی نمودن بخش مهم و بعضا اعظمی از دارایی های یک شرکت ( مخصوصا نرم افزارهای تولید شده در شرکت های نرم افزاری ) نقش مهمی در اصلاح ساختار ترازنامه این شرکت ها ایفا می نماید که این خود دریافت تسهیلات مالی و جذب سرمایه گذار را تسهیل می نماید.

  1. مدت اعتبار گزارش ارزش گذاری  چقدر می باشد ؟

گزارش ارزش گذاری مادامی که شرکت ارزش گذار دارای مجوز باشد معتبر می باشد لیکن در اثر گذر زمان و تغییر شرایط خرد و کلان اثرگذاری و قدرت متقاعد کنندگی آن کاهش می یابد. لذا انجام ارزش گذاری در فاز و زمان مناسب و نیز استفاده به موقع از گزارش آن حائز اهمیت است.

لطفا برای در خواست ارزش گذاری دارایی نامشهود فرم زیر را تکمیل نمایید

مشاوره

  • شماره تلفن همراه با با صفر و به صورت نمونه ۰۹۰۲۲۲۹۹۹۳۵ وارد کنید